Politieke avond

Elke twee weken op maandagavond is het Politieke avond in het Stadhuis van Wageningen.
De agenda van deze politieke avond en alle bijbehorende stukken staan in het Raadsinformatiesysteem. Dit is te vinden op: https://wageningen.raadsinformatie.nl/

Op de politieke avond hebben we verschillende soorten gesprekken:
  • Rondetafelgesprek
Tijdens de rondetafelgesprekken is er mogelijkheid voor inwoners of verenigingen om in te spreken en je mening te delen over het raadsvoorstel. De fractieleden aan tafel kunnen daar dan vragen over stellen aan de insprekers en in de tweede ronde ook aan de portefeuillehouder.

• Opiniegesprekken
Tijdens de opiniegesprekken gaan de fractieleden met elkaar in gesprek om overeenstemming te bereiken of draagvlak te creƫren voor aanpassingen op het voorstel (middels moties of amendementen)

• Collegepresentaties
Een update van wethouder in samenwerking met de betrokken ambtenaren op een bepaald dossier waar ze de Raad graag over informeren.

• De Raadsvergadering
Na bovenstaande parallel geplande gesprekken is er meestal aansluiten een raadsvergadering, hierin worden de besluiten genomen. Als we het in de opiniegesprekken als eens zijn geworden en/of er geen gesprekken over zijn geweest zijn het hamerstukken op de agenda. Meestal zijn er ook debatpunten, op die onderwerpen proberen partijen hun voorstel om het raadsvoorstel aan te passen te verkopen zodat de meerderheid het daarmee eens is.

• De fractievergadering
Op de andere maandagavonden bereiden we ons daarop voor als fractie. De fractie bestaat uit gekozen Raadsleden en steunfractieleden.

Steunfractieleden mogen in Wageningen mee doen met de Rondetafelgesprekken en opiniegesprekken. Het uiteindelijke debat in de Raadsvergadering wordt altijd door een Raadslid gedaan.