Winkels in Wageningen toch open op eerste pinksterdag

WAGENINGEN De gemeente Wageningen is in de fout gegaan door winkels te verbieden hun deuren te openen op eerste paasdag. Dit blijkt uit vragen van VVD raadslid Marc Kiel. De Albert Heijn aan de Stadsbrink was van plan open te gaan, maar kreeg van de gemeente te horen dat dit niet was toegestaan. Kiel is verbaasd over de gang van zaken. Enige tijd geleden is op initiatief van VVD en D66 de Verordening Winkeltijden aangepast waarin is geregeld dat op zon- en feestdagen dezelfde openingstijden worden gehanteerd als op andere dagen. De enige uitzondering is eerste kerstdag. Op alle andere dagen in het jaar kunnen de winkels open van 6 uur ’s ochtends tot 10 uur ’s avonds. De verantwoordelijk wethouder Gudden gaf tijdens de raadsvergadering toe dat er door de gemeente fouten zijn gemaakt.

VVD en D66 hebben de afgelopen jaren voortdurend aandacht gevraagd voor de vrijheid van ondernemers en zijn tevreden over huidige openingstijden in Wageningen. Kiel: “We zien dat veel mensen juist op zondag boodschappen gaan doen. In de supermarkten is het drukker dan ooit.” Verruiming van de openingstijden heeft volgens Kiel ook geleid tot extra werkgelegenheid en omzet.